Трябва ли да пием вода по време на тренировка?

Трябва ли да пием вода по време на тренировка?

Днес, да бъдеш с добра фигура е не по-малко престижно, отколкото да имаш скъп автомобил и сметка в банката. Появяват се все повече спортни центрове и фитнес клубове, които разширяват възможностите за оползотворяване на свободното време.

Фитнесът, това е приповдигнато настроение, стройна фигура, лека походка. За да влезете в добра форма е необходима физическа активност - 3-4 тренировки под ръководството на опитен инструктор, за да поддържате тонус, бодрост и добра фигура.
 
Второто условие е пълноценен отдих. Продължителността и качеството на отдиха са свързани с вана, сауна, масаж, здрав сън. Това е залогът за успех във фитнес тренировката.
 
Третото важно звено във веригата е храненето. Във всеки спортен център има диетолог, който съставя порцион, като се изхожда от индивидуалните потребности на организма. Разработени са множество системи за хранете, съставени са множество диети, свързани с начините на отслабване и поддържане на мускулите в тонус.
 
Но нито един от процесите в нашето тяло не се осъществява без участието на вода. Човешките тъкани се състоят 65-70% от вода, мозъкът - 75%, мускулната тъкан - 80%, кръвта - 92%. Ако Вие се чувствате отпаднали, появява се главоболие, нарушена е координацията на движение, то причината може да се окаже неочаквано проста - неправилна употреба на вода. Водата по време на тренировка е необходима за терморегулация и нормално протичане на обменните процеси. За една тренировка организмът губи от 1 до 3 литра течност. Голямата част се отделя във вид на пот, по-малката - във вид на дишане. Мускулите и мозъкът на спортиста употребяват кислород в големи количества и гликоген - главен източник на енергия при физическо натоварване. Многократно се усилва транспортирането на активни вещества към органите и тъканите и отвеждането от тях на отработени вещества и токсини. 
 
За свободното протичане на този процес е необходимо да се поддържа водния баланс на организма. По време на тези дейности и загубата на течност, кръвта се сгъстява, повишава се нейния вискозитет. Но при това мускулната тъкан и мозъкът продължават остро да се нуждаят от кислород и хранителни вещества. За да ги достави в достатъчно количество, сърцето започва да работи с утроено натоварване. Повишава се честотата на сърдечните удари, многократно се увеличава натоварването на сърцето, повишава се телесната температура. След това неизбежно следва загуба на координация, появява се умора, възможно е да възникне кислороден глад. Ефективността на тренировките в такива условия стремително пада, а сърцето се натоварва излишно. За да не допуснете това е необходимо своевременно приемане на чиста вода - 200-400 мл на час. Помнете, че чувството за жажда е вече симптом за дехидратация, остър недостиг на течности, а обменните процеси са вече нарушени. В спортните зали, човек губи не само вода, но и микроелементи. 99% от човешката пот е вода. И само 1% са активните вещества - така наречените електролити. Съществува така наречения електро-химичен баланс на организма. За хора, редовно занимаващи се с физическо натоварване, той е особено важен, тъй като е отговорен за невро-химичните връзки в тъканите. Дисбалансът на електролитите предизвиква умора, забавена скорост на реакциите – причина е промяната на невроните и мускулните тъкани, което затруднява проводимостта на нервните импулси. По правило здравият организъм сам поддържа електро-химичния баланс. Той отчита количеството и състава на загубилите се с потта вещества и въвежда в организма нови, за да поддържа равновесие. В сравнение с физически неактивния човек, потребностите на спортсмена за хранителни вещества, микро- и макроелементи са значително увеличени, но тяхното възстановяване става чрез разнообразно хранене и регулиран прием на чиста вода.

Обратно